Category: Perjantaipullo

  • Perjantaipullo: Pulp Art Hazy IPA

    Brooklyn Breweryn Pulp Art Hazy IPA on 6,0 % vahvuinen suodattamaton Indian Pale Ale. Kantavierrettä löytyy 13,6 % platoa ja katkeroita 35 EBU. Väriksi on ilmoitetu 12 EBC.

    Tuoksu on mukaansatempaavan raikas, sitruksinen ja kesäinen. Vaahtoavuutta on kohtalaisesti. Väri on samean kellertävä.

    Suutuntuma on keskitäyteläinen ja siinä on hivenen kirpeyttä joka ensialkuun vaikuttaa että se saattaisi nousta nopeasti aggressiivisemminkin esiin, mutta joka kuitenkin säilyy sopivasti taka-alalla. Mausta löytää maukasta trooppisten hedelmien makua.

    Jälkimaku on kuivaan taipuvainen, mutta onneksi ei liikaa.

    Toimiva olut kesäiseen iltaan.

  • Perjantaipullo: Kapuziner Hefe-Weißbier

    Kulmbacher Brauerein Kapuziner Hefe-Weißbier on 5,4 % vahvuinen vehnäolut. Kantavierrettä on 12 °P ja katkeroaineita 11 EBU. Tarkempia tietoja löytää Alkon sivuilta (katso täältä).

    Vaahtoavuus on maltillista ja ennakoitavaa, eli vaahto ei lähde yllättäen paisumaan yli tuopin vaan nousee maltillisen tasaisesti esiin. Vaahto on paksumpaa kuin ensin näyttää ja se säilyy jonkin aikaa tuopissa seuralaisena.

    Tuoksu on tyypillinen vehnäoluen tuoksu makealla siirappisella otteella höystettynä. Väri on alkon sivun mukaan oljenkeltainen, mutta koska en parempaakaan keltaisen sävyä osaa sanoa niin mennään siis sillä määritelmällä.

    Suutuntuma on keskitäyteläinen vaikkakin lähentelee jo täyteläistä. Olemus on pehmeä ja helposti lähestyttävä, eikä sitä mielikuvaa poista myöskään oluen makea ja banaaninen maku. Jälkimaku ei ole kovinkaan voimakas ja sekin katoaa nopeasti pois suusta.

    Erinomainen olut.

  • Perjantaipullo: Faith Hazy Pale Ale

    Northern Monkin Faith on 5,0 % vahvuinen hazy pale ale. Katkeroaineita on 21 EBU ja kantavierrettä 12 °P. Oluesta löytää lisää tietoa Alkon sivuilta (katso täältä)

    Tuoksu on miellyttävän sitruksinen vaikkakin siinä on myös hiivaisuutta. Tuoppiin kaadettaessa olut vaahtoaa maltillisesti. Väri on keltainen ja yleisilme on samea. En erityisesti ole silmällä arvioiden sameiden oluiden ystävä joten ulkonäkö ei ollut kovinkaan houkutteleva.

    Onneksi ulkoista kauneutta tärkeämpi oluen osalta on sen maku ja suutuntuma jotka kummatkin ovat tässä kohdallaan. Suutuntuma on keskitäyteläinen ja maltillisen pistävä. Maku on yllättävänkin kuiva ja hedelmäinen. Suuhun jää kulauksen jälkeen kuiva jälkimaku joka kuitenkin pysyy kautta linjan tasaisen maltillisena eikä käy häiritseväksi.

    Toimiva olut jonka voi hyvin nauttia toisenkin kerran.

  • Perjantaipullo: Fiskarsin Aurora Blonde

    Aurora Blonde on Fiskarsin panimon panema ale. Vahvuutta oluesta löytyy 6,0 %.

    Tuoppiin kaadettaessa olut kuohuaa kohtalaisen runsaasti mutta ennakoitavasti. Väri on kauniin kultainen. Raikkaan aromikas tuoksu on poikkeuksellisen miellyttävä omaan hajuaistiini.

    Suutuntuma on pehmeän tasapainoinen ja keskitäyteläinen. Makukentässä nousee selvästi esiin hedelmäinen raikas mausteisuus joka ei kuitenkaan nouse liian dominoivaksi. Jälkimaku on hivenen kuivaan taipuvainen.

    Kokonaisuutena erittäin pätevä olut joka yllätti positiivisesti.

  • Perjantaipullo: Perlenbacher Unfiltered Lager

    Perlenbacher Unfiltered Lager on LIDL:ssä myytävä suodattamaton lager-olut jossa vahvuutta löytyy 4,9 %. Oluen on pannut saksalainen Frankfurter Brauhaus.

    Tölkki on hyvin pelkistetty eikä erityisen houkuttelevan näkäinen, enemmänkin se luo mielikuvan tavallisesta keskinkertaisesta bulkkioluesta. Mielikuva ei myöskään ole väärä, sillä sitä se myös on.

    Vaahtoaminen on runsasta ja paksu vaahto pysyy jonkin tovin pinnallakin. Tuoksu on hiivainen mutta siitä huolimatta toimiva. Olut on samean kellertävää.

    Suutuntuma on raikas ja hieman kitkerä ja sen suodattamattomuus antaa selkeästi erottuvan tunnun suodatettuihin lagereihin nähden. Maussa on sitrusta ja makeutta vaikkakin kokonaisuus pysyy happamamman puolella. Ei omaan makuuni mitenkään erityisen puhutteleva olut.