Category: Valokuvaus

  • Pyörähdin pikaisesti Tampereella

    Näkymää Tampereelta. Kuva: Ricoh GR III HDF.

    Tänään kävin muutaman tunnin päiväreissun Tampereelle. Kohteena oli tarkemmin ottaen Kamerastore (kotisivut) eli kameraliike jonka pääpiste sijaitsee Tampereella.

    Maanantaina kävin paikan päällä Helsingissä heidän toimipisteellä kysymässä onko nettisivuiltaan löytyvää käytettyä Leica Q2 -kameraa nähtävänä Helsingissä, mutta koska sitä ei ollut lähdin sitten tänä aamuna Tampereelle katsomaan miltä kamera näyttää ja tuntuu todellisessa elämässä Internetissä nähtävien kuvien ja videoiden sijaan. Kameran olisi voinut tilata sieltä myös Helsinkiin, mutta en sitä halunnut jäädä odottelemaan vaan käytin sitä hyvänä tekosyynä lähteä maakuntamatkailemaan jossain kesäloman kunniaksi edes pikaisesti pyörähtäen.

    Aamulla hyppäsin junaan ensin Koivukylässä jonka jälkeen jäin jo Tikkurilassa pois. Tikkurilassa sitten hyppäsin Tampereelle menevään junaan ja muutaman tunnin jälkeen olinkin jo perillä. Olin Tampereella jo 07:35, eli juna lähti Tikkurilasta 05:21 – tai olisi pitänyt lähteä, mutta se oli myöhässä. Hyvä niin, koska kiire tuli vaihtaa Koivukylän junasta Tampereen junaan ja vielä keretä ostaa lippu. En halunnut ostaa lippua Tikkurilasta Tampereelle ennen kuin olin varma että kerkeän kyseiseen junaan.

    Kuten voi huomata kellonajoista milloin junat lähtivät, olin aikaisena matona nappaamassa lintua. Omassa tapauksessani voisi kyllä sanoa että voi olla myös että olin oikeasti vain iltavirkkuna matona, koska en saanut viime yönä edes varttia unta joten samoilla silmillä olen mennyt eilisen, viime yön ja koko tämän päivän. Lomalla on tullut huomattua jo pariin otteeseen että jos unta saa 8 tuntia tai enemmän, seuraavana yönä ei kyllä uni meinaa tulla, tai jos se tulee, se tulee joskus neljän maissa yöllä ja päivällä tulee herättyä vasta puolen kahdentoista jälkeen päivällä. Melkein tuntuu että 7 – 7,5 h olisi järkevin unimäärä, enemmän sitä jos saa unta niin seuraavana yönä ei saa enää unta.

    Kameraliike aukesi vasta kello 10, joten aikaa oli tapettavana useampi tunti. Tämä ei tietenkään ollut ongelma, sillä olin mennyt tietoisena tästä reissuun silti hyvissä ajoin. Junalippu oli merkittävästi edullisempi aamulla, ja koska uni ei kuitenkaan tullut oli sama lähteä sen vuoksi jo hyvissä ajoin toiseen kaupunkiin. Menin asemalla olevaan kahvilaan kahville ja aamupala-paninille, jonka jälkeen vain istuin siellä hyvän tovin läppärillä nettiä selaillen kuten kunnon Apple-hipsterien kuuluukin tehdä. En kuitenkaan siemaillut lattea.

    Asemalla oli kahvila avoinna mistä sain aamupalaksi paninin ja kahvia. Kuva: Ricoh GR III HDF.

    Tarpeeksi aikaa tapettuani lähdin vaeltamaan hissukseen kohden Kamerastorea. Matkaa sinne oli asemalta ainoastaan 700 metriä, joten kauaa siinä ei nokka tuhissut. Olin hyvissä ajoin jo ennen liikkeen aukeamista ulkopuolella odottamassa, joten selailin odotellessani vain kännykältä kaikkia jonninjoutavaa (lue: Instagramia ja Threadsia).

    Kun liike vihdoin aukesi, kyselin myyjältä Leica Q2:ta nähtäväksi. Heillä oli niitä kolme tai neljä kappaletta vaihtolaitteissa. Katsoimme niistä mikä oli se mikä itseäni kiinnostaisi (esim. yhdessä oli pientä naarmua vastavalosuojassa, toisessa ei) jonka jälkeen myyjä kävi varaston puolelta hakemassa kameran kopeloitavaksi.

    Kamera näytti ja tuntui kauniilta, joten keskustelimme vielä vaihtolaitteiden vastaanotosta jonka jälkeen teimme kaupat. Mukanani ei siis ollut mitään vaihtolaitteita, mutta sovimme että käyn viemässä Helsingin toimipisteelle niitä lähipäivinä ja he tekevät niistä tarjouksen mitä hyvittäisivät jonka sitten voin ottaa tai jättää. Tällä kertaa siis kamerakalustoon ei ole tarkoitus tulla vain lisäystä, vaan hyvinkin radikaaleja muutoksia, mutta niistä lisää jokin toinen päivä erillisessä blogipostauksessa.

    Koska olen palannut tovi sitten kotiin ja juonut jo kahvit on aika lähteä ulkoiluttamaan Q2:ta jotta pääsen saamaan tuntumaa millainen kamera on oikean elämän käytössä, millainen kuvanlaatu on kun itse kuvailen ja muut sellaiset asiat.

    Kamerastoren kautta ostettuna erinomaisena puolena on se, että takuuta käytetyille tulee 6 kk ja laitteella on myös hyvä palautusmahdollisuus muutenkin, eli jos kamera ei miellytä jostain syystä itseäni voin sen palauttaa takaisin. Tai näin ainakin sen olen käsittänyt, mutta tietenkin kannattaa katsoa heidän nettisivuiltaan miten ehdot menevät.

    Laitan tähän loppuun vielä pari muuta satunnaista kuvaa pikaiselta reissultani.

    Spåra – vai oliko tämä tamperelaisittain Rauta-nysse? Kuva: Ricoh GR III HDF.
    Kamerastoren myymälän sisäpuolen hyllyssä oli monenlaista härpäkettä. Kuva: Ricoh GR III HDF.
    Jokin mukavan näköinen rakennus. Kuva: Ricoh GR III HDF.

  • Kirkkokuvat: Kiteen kirkko

    Viime sapatinpäivänä kävin kaverini syntymäpäiväjuhlilla Kiteellä. Samalla reissulla ennen paikalle menoa kävin siskoni ja hänen miehensä kanssa pyörähtämässä Kiteen kirkon pihassa missä otin muutaman valokuvan tästä kirkosta.

    Kirkko oli harmillisesti vaikkakin odotetusti kiinni, joten ainoat kuvat joita sain otettua on ulkoapäin. Kaikki kuvat on otettu Ricoh GR III HDF -kameralla.

  • Muutama kuva Sipoonkorven kansallispuistosta

    Viime perjantaina kävin seurakuntaveljen kanssa kävelemässä Sipoonkorven kansallispuistossa. Kävelyä tuli noin 5,5 – 6 km joka oli varsin hyvä päivälenkin pituus. Metsäpolulla kävely on merkittävästi enemmän voimille ottavaa kuin tasaisella kaupunkiasfaltilla kulkeminen sillä ylä- ja alamäkeä riittää ja puun juuria on siellä sun täällä. Hyvä niin, saapahan lihakset välillä hieman haastavampaakin kävelymaastoa talsittavaksi.

    Tuttuun tapaan myös tuolla reissulla oli kamera mukana, joten laitan tähän muutamia kuvia metsiköstä.

    Tällä kertaa kameraksi valikoitui Nikon D3100. Objektiivina oli Tamron 18-50 mm F/2.8 -objektiivia. Kuvat on käsitelty Lightroom Classicissa.

  • Kuvaussessio Tanen kanssa

    Tänään päivällä tuli käytyä jälleen kameran kanssa ulkoilemassa. Tänään ulkoilutettavaksi kameraksi valikoitui Canon 70D ja objektiivina toimi Canon EF 17-40 mm F/4.0 L USM.

    Kuvausreissulla mukana oli myös Tane joka pääsi kuvauskohteeksi joten laitetaan tänne blogiinkin muutamat kuvat nähtäväksi. Kuvat on editoitu käyttäen Lightroom Classicia.

  • Lisää kuvia Ricoh GR III HDF:llä

    Raitiovaunuja illalla Helsingissä 09.02.2026.

    Lähiaikoina olen kuljettanut Ricoh GR III HDF -kameraa mukanani työpäivinä jolloin olen käynyt paikan päällä Pasilassa.

    Lisäksi olen tehnyt muutaman lyhyen kävelyn kameran kanssa ja kamera on täyttänyt sen tarkoituksen mihin sen hommasinkin, eli se toimii jokapäiväisenä kuvausvälineenä niinä hetkinä kun en jaksa tai käytännöllisistä syistä voi helposti kuljettaa mitään painavampaa tai suurempaa kameraa mukanani. Sen lisäksi kamera kyllä on ollut useasti mukana myös silloinkin kun olen kulkenut jonkun muun kameran kanssa, eli ainakin kokonsa ja kepeytensä puolesta kamera on täyttänyt kaikki odotukset.

    Kuvanlaatu on edelleenkin ilahduttanut itseäni. Värit ovat kauniita, objektiivi tekee terävää piirtoa eikä vielä ole mitään valittamisen aihetta tullut vastaan. Laitan tähän taas muutamia kuvia lähipäiviltä joista näkee että on päiviä jolloin allekirjoittanutkin poistuu kotoaan ihmisten ilmoille 😀

    Helsingin Tuomiokirkko 09.02.2026
    Näkymää Helsingin Puistolassa talvisena pakkaspäivänä 08.02.2026.
    Värikkäitä tuoleja Helsingissä 09.02.2026.
    Nostokurkia Helsingin Pasilassa kauppakeskus Triplan läheisyydessä 09.02.2026. Kuvassa käytetty Ricoh GR III HDF -kameran crop-toimintoa mikä mahdollistaa kamerassa jo kuvaamisvaiheessa 50 mm objektiivin simuloinnin.
    Aurinkoinen talvipäivä Helsingissä 09.02.2026
    Luultavamminkin jäästä tehty veistos Helsingissä 09.02.2026