Reissu Lappiin, ensimmäiset päivät

Pasilan asema ja kauppakeskus Tripla. Täältä alkoi matka kohden Rovaniemeä.

Tänään saavuimme muutama tunti takaperin enon kanssa Lappiin, tarkemmin ottaen Saariselällä sijaitsevalle mökille jonka olemme vuokranneet nyt neljäntenä vuotena peräkkäin. Matka alkoi jo eilen kun eno tuli hakemaan itseäni Vantaalta josta jatkoimme matkaa Pasilaan autojunan lastauspaikalle. Siellä odottelimme noin tunnin kunnes auton sai lastata junan kyytiin.

Kun auto oli saatu lastattua jatkoimme kävellen Pasilan asemalle missä istuimme Pupu-nimisessä salaattibaarissa odottamassa että Rovaniemelle lähtevä juna saapuu Pasilaan. Itse otin siinä iltapalaksi wrapin sitruunalimonadin kanssa ja myöhemmin vielä otimme kahvit matkaan kun menimme ulos odottamaan junaa.

Ulkona oli liukasta ja asemalla hiekoitus sen verran kehnoa että vasen jalka lähti sivuluisuun ja jalan onnistui siinä samassa hieman venäyttämään. Onneksi ei sentään jalka lähtenyt kokonaan alta, mutta sen verran se kuitenkin tuntui että hetken sai istuskella aseman penkillä ennen kuin vasemman jalan varaan ei tuntunut epämukavalta taas painoaan laittaa. Yllättävää kuinka heikosti hiekoitettu laituri oli ottaen huomioon aseman käytön paljouden.

Juna tuli ajallaan ja vaunu 21 jossa makuuhyttimme oli tuli tietenkin toiseen päähän laituria kuin missä itse olimme, kuinkas muuten.

Kasvistäytteillä varutettu wrap joka Pupussa tuil syötyä.
Yöjunan makuuvaunu on mukava vaihtoehto pitkällä matkalla

Junaan pääsimme ilman ongelmia ja ne tavarat joita otimme autolta mukaan viskasimme makuuvaunuun jonka jälkeen suuntasimme ravintolavaunuun ottamaan muutaman kylmän huurteisen. Ravintolavaunulta tulimme hyvissä ajoin takaisin hyttiin jossa unille tuli käytyä jossain yhdentoista maissa. Omalla kohdallani unet jäi pääsääntöisesti yrittämiseksi ja unimäärä Apple Watchilla mitattuna näyttää 4 h 9 minuuttia. Saattaa olla että kohta tämän kirjoittamisen jälkeen siirryn pienille päiväunille.

Juna oli aamulla myöskin ajoissa Rovaniemellä. En muista oliko juna asemalla 07:20 vai lähtikö juna jatkamaan siitä siihen aikaan jo seuraavaan etappiinsa, mutta jotain niitä main olimme kuitenkin junamatkan päätöspisteessä. Hereille nousin ehkä 06:30 maissa joten aikaa oli hyvin valmistautua junasta poistumiseen ilman kiireitä.

Junasta poistumisen jälkeen odotimme ehkä 10-20 minuuttia että auton sai hakea vaunusta ja matka pääsi jatkumaan. Ensimmäinen pysähdyspaikka oli ehkä jo noin kymmenen kilometrin päässä Shellillä missä kävimme aikaisempien vuosien tapaan aamupalalla.

Shellin jälkeen matka jatkui ja oli pääsääntöisesti pelkkää tavallista maantieajelua Lapin maisemissa. Matkan varrella kävimme Sodankylän LIDL:stä tekemässä ruokaostokset mökille aikaisempien vuosien tapaan.

Aamupalaa Shellillä. Riisipiirakoita, munakasta, salaatinlehtiä, tomaattia, juustoa, maustekurkkua ja mehuja. Myös nakkeja ja makkaroita oli tarjolla mutta ne eivät itselleni olleet houkutteleva vaihtoehto. Munakasta söin kuitenkin pitkästä aikaa eli ensimmäistä kertaa pariin vuoteen.
Matkan varren maisemat olivat talvisia.

Perille saavuimme joskus 12 jälkeen. Ensimmäiset kuvat mökin sisältä näyttävät aikaleimaa 12:28 ja ennen sitä kuitenkin autosta tuli tavarat kannettua sisälle, joten hieman kahdentoista jälkeen olemme varmaankin pihassa jo olleet.

Enimmät tavarat olen jo kerkenyt laittamaan niille kuuluvalle paikalle eli Raamattu, kännykkä ja tabletti ovat löytäneet sängyn viereen. Petivaatteita en ole vielä laittanut sänkyyn ja sänky on yhä päiväpeiton alla mutta kahvit kerkesimme jo juomaan kaikessa rauhassa.

Laitan vielä loppuun muutaman kuvan mökistä ja ikkunoista näkyvistä maisemista.

Allekirjoittanut nukkuu perinteitä kunnioittaen alakerrassa.
Lumiset maisemat ikkunan läpi kuvattuna.
Maisemaa ulkoa yläkerran ikkunan läpi kuvattuna. Vasemmassa ylänurkassa oleva kirkas pallo ei ole kuu vaan sisällä päällä olleen lampun heijastuma.