Category: Teknologia

  • Kokeilussa: Rega Planar-1 vinyylisoitin

    Lähikuvassa Rega PL-1:n äänivarsi

    Yleistä höpinää ostotapahtumasta

    Viime viikolla tiistaina töiden jälkeen kävin paikallisessa Hifistudiossa katselemassa vinyylisoittimia. Ajatuksena on ollut jo jonkin aikaa että “sitten joskus” hankin vinyylisoittimenkin ja katson innostunko sellaisesta vekottimesta vaiko en.

    Ennen Ruotsiin muuttoa itselläni oli jokin halpis stereosysteemi missä oli mukana vinyylisoitin ja silloin tuli vinyyleitäkin soiteltua. Kuitenkin kun muutin vähäksi aikaa ulkomaille möin vinyylit ja soittimen pois enkä ole soitinta sen jälkeen omistanutkaan (mutta yhden vinyylin kylläkin olen pari vuotta nyt omistanut).

    Liikkeessä myyjältä kyselin onko vinyylisoittimia kuultavana ja nähtävänä jossain ja alakerrastahan näitä löytyi. Ilmoitin budjettini ja kyselin mikä olisi tähän hintaan hyvä soitin. Myyjä sitten suoraan suositteli tätä joten menimme sitten kuuntelemaan. Toki ennen sitä vielä kyselin yleiskysymyksiä mitä eroa seuraavalla mallilla on jne. ja onko tällaisen käyttöönotto vaikeaa, mutta sen jälkeen kävimme viereisessä kuunteluhuoneessa testaamassa lähes samaa versiota. Lähes sama tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että muuten sama malli oli paikallaan mutta siitä tuli ulos valmiiksi ääntä kai vahvistimeen linjaan sopivalla voimakkuudella eikä ole tarvetta Phono-liitännälle. Omassa vahvistimessani oli kuitenkin Phono-liitäntä joten asialla ei ollut itselleni merkitystä.

    Kuuntelua kuunteluhuoneella

    Kuunteluhuoneessa myyjä pisti piuhat kiinni ja laittoi jotain itselleni tuntemattomia vinyyleitä soimaan. Jotain kepeää jazzia se taisi olla, mutta koska en mennyt sinne kuuntelemaan musiikkia vaan sitä miltä se soitin voisi edes suunilleen kuulostaa asialla ei ollut kovinkaan suurta merkitystä.

    Kokemus oli hyvä. Soundit kuulosti elävältä ja hengittävältä, mukavan menevältä ja rytmikkäältä. Tasapainoiselta kaikin puolin. Tietenkin tähän vaikuttaa myös huoneen hyvä akustiikka, kaiuttimien laatu ja monet muut tekijät, mutta tärkeintä oli päästä kuulemaan että tämänkin hintaluokan vinyylisoitin pystyy tuottamaan hyvän kuuloista ääntä kun muut puitteet ovat kunnossa. Ei siis muuta kuin tuotetta ostamaan ja kotiin kantamaan.

    Ajatuksena oli ostaa musta, mutta koska ne olivat varastosta loppuneet ostin valkoisen. En jaksanut odottaa että sitä tilattaisi ja se tulisi joskus sillä kärsivällisyys ei kuulu tämänkaltaisissa asioissa vahvimpiin hyveisiini vaan halusin päästä kotiin kuuntelemaan vinyyleitä. Valkoinen värikin on tässä soittimessa klassisen tyylikäs ja hienostunut ja sisustuksellisesti kaunis, joten miksikäpäs ei. Lisäksi bonuksena valkoisessa ei näy pölykään niin helposti jos “joskus” sattuu unohtamaan pyyhkiä pölyjä. Näinhän ei tietenkään käy – pois se minusta – mutta jos sattuisi niin käymään niin se ei näkyisi niin hyvin.

    Soitin matkaan ja Levykauppa Äxään

    Näillä on hyvä lähteä tutustumaan vinyylien maailmaan

    Soittimen kanssa sitten lähdin suunnistamaan Levykauppa Äxälle etsimään musiikkia kuunneltavaksi. Koska halusin kotonakin päästä kuuntelemaan alussa itselleni entuudestaan tuttuja levyjä jotta saa paremmin käsitystä miltä soitin kuulostaa kotona kuunneltuna kävin ostamassa kaksi vinyyliä. Levyt jotka matkaan tarttuivat olivat Britney Spears – Baby one more time kuvavinyylinä ja Madonna – True Blue tavallisena vinyylinä.

    Kuvavinyylit eivät ole kuuntelun ja testaamisen kannalta käsittääkseni mitään parhaita levyjä sillä niiden pinnassa oleva kuva taitaa aiheuttaa omat haasteensa äänenlaatuun vinyylien soitossa, mutta olisi ollut suorastaan rikollista ja häpeällistä jättää Britney Spearsin ensimmäisen levyn kuvavinyyli ottamatta mukaan kun sellainen kuitenkin kaupassa oli.

    Madonnan kolmas täysipitkä levy taas oli normaali musta kiekko joten se sopi testaamiseen muuten hyvin sillä levy on entuudestaan jo tuttu, se on hyvää musiikkia ja 80-luvun musiikilla pääsee varmasti vinyylin tunnelmaan. Näillä eväillä oli sitten hyvä suunnata kotiin laitetta asentamaan.

    Laitteen käyttöönotto oli suhteellisen helppoa jopa ummikolle

    Aikaisemmin en ole koskaan ottanut tämänlaisia vinyylisoittimia käyttöön. Soitin joka oli itselläni vuosia sitten oli täysin erilainen, eli sellainen että mitään säädettävää tai asetettavaa ei ollut – ainakaan koska se oli käytetty vekotin joten joku muu oli tarvittavat toimenpiteet tehnyt. Ilahduttavasti tämän käyttöönotto oli inhimillistä ja ymmärrettävissä olevaa vaikka itselleni hieman mietintää aiheuttikin.

    Käytännössä asennus meni siten että levari ulos paketista, muovit ja muut himmelit ympäriltä mäkeen, neulan päästä suoja pois, levylautasen alta pahvi pois, piuhat kiinni ja menoksi. Ei siis montaa vaihetta, mutta tarpeeksi monta että sain hieman pähkäillä että mitäs nyt.

    Alussa en tajunnut että levylautasen alla on pahvi joka pitää ottaa pois. Se esti lautasen pöyrimisen. Toinen mitä en meinannut huomata oli neulan päällä oleva muovi. Toki sen sitten tajusin jo ennen kuin levyä yritin pistää soimaan kun luin ohjeita, mutta meinasi silti alussa jäädä sekin huomaamatta.

    Seuraavaksi jouduin pähkäilemään kuuluuko mukana tullut kangas olla levyn alla vaiko ei kun sitä pyöritetään sillä ohjeissa ei ollut mitään mainintaa enkä entuudestaan ole tällaista nähnyt. Löysin internetistä tietoa että kyllä sitä monet käyttävät joten jätin sen paikoilleen. Hieman piti myös fundeerata kuinka neula saadaan irti paikaltaan sillä siinä on lukitus. Käytännössä siis klipsi joka vain nostetaan, mutta koska tällaistakaan ei ollut aikaisemmin tullut vastaan sai vähän aikaa katsoa mistä moinen otetaan pois ilman että pistää laitteen heti romuksi vääränlaisella käytöllä.

    Ja vihdoin kuuntelemaan!

    Koska ensimmäinen täydellä hinnalla ostamani CD-levy oli Britney Spearsin oops!..I did it again oli hyvä aloittaa myös uuden vinyylisoittimen kanssa tuttavuuden teko Britney Spearsin tahtiin – siitäkin huolimatta että kyseessä on kuvavinyyli eikä sen suhteen paras mahdollinen testilevy.

    Kylmä Sandels jääkaapista, vinyyli lautaselle, neula päälle ja sohvalle odottamaan jännityksellä miltä soitin kotona kuulostaa. Pian levyn alkutahdit ja Oh baby baby lähtikin jo kaiuttimista soimaan svengaavan rytminsä kanssa ja musiikki täytti niin huoneen, ruumiin kuin sielunkin.

    Ensimetreiltä asti levy imaisi mukaansa ja viimeistään Born to make you happy -kappaleen kohdalla olin jo myytyä miestä. Regan vinyylisoitin vaikutti jo tässä vaiheessa erinomaiselta tuttavuudelta.

    Kiintoisasti Baby one more timen vähemmän tunnetuissa kappaleissakin löytyi itselleni aivan uudenlaista särmää vinyylin kautta kuunneltuna. Tämä toki menee luultavasti erilaisen masteroinnin ansioksi tai sitten vain itselleni vinyylin uutuudenviehätyksen piikkiin, mutta kokonaisuutena tämä levy toimi varsin mainiosti.

    Televisiotaso sai ensihätään toimia soittimen sijoituspaikkana. Taso ja takana olevat johdot kaipaavat selkeästi uudelleenjärjestelyä.

    Britneyn levyn jälkeen oli aika kaivaa Madonna esiin. Levy soittimeen, neula paikalleen ja sohvalle nauttimaan True Bluesta. Edellisen levyn tapaan tässä oli menevyyttä ja elävyyttä alusta asti. Levy svengasi kasarisoundiensa kanssa erinomaisesti vielä näinäkin päivinä. Hieno albumi joka on kestänyt aikaa.

    True Bluekaan ei jättänyt kylmäksi ja viimeistään La Isla Bonitan pyöriessä on vaikeaa olla heiluttamatta jalkaansa musiikin tahtiin ja hymyilemättä leveästi. Tämä on subjektiivisesti omaa korvaa miellyttävän kuuloisen äänentoiston idea ja tarkoitus – ei toimia itseistarkoituksena vaan tuottaa hyvää mieltä ja riemua jonka musiikin kuuntelusta saa.

    Hyvällä äänentoistolla ei tee mitään jos ei ole hyvää musiikkia, ja hyvä musiikki on hyvää vaikka sitä kuuntelisi huonollakin soittimella ja huonoilla kaiuttimilla. Kuitenkin hyvä musiikki yhdistettynä hyvään äänentoistoon on niitä elämän hienoja hetkiä jolloin maailma ympäriltä katoaa, on vain hetki jossa on minä ja musiikki. Se on hiljaisuuden retriitti vailla hiljaisuutta. Se on Nirvana.

    Onko se siis hyvä soitin? Onko vinyylissä järkeä? 

    Kumpaankin väliotsikon kysymykseen vastaus on “on ja ei”. Minulle vastaus on “on”, mutta jollekin toiselle kuuntelijalle vastaus on “ei”. Kyseessä on subjektiivinen kokemus jonka arvoa toiselle ihmiselle on mahdotonta sanoa. Parhaiten asia selviää kun menee itse hifiliikkeeseen, käy siellä kuuntelemassa tai ottaa soittimen kotiin lainaksi koekuunteluun ja kokeilee.

    Kuitenkin itselleni vinyylien kuuntelu on nyt parin päivän ajan ollut elämäys ja kokemus joka on tuottanut hyvää mieltä ja iloa eikä ostoa ole siis tarvinnut missään vaiheessa katua. Ensisijaisesti musiikista nauttiessa tärkeintä on nautinto ja kokemus, joten tästä perspektiivistä katsoen soitin on siis hyvä ja vinyyleissä on järkeä.

    Helppoutta, mukana kuljetettavuutta ja monia muita asioita miettien vinyyli ei tietenkään voita Spotifyä ja muita suoratoistopalveluita. Itselleni näiden käyttötarkoitus on kuitenkin täysin erilainen ja niillä on aivan eri paikat. Lenkillä laitan Spotifystä musiikin jatkossakin soimaan.

    Äänenlaatukysymykset on tietenkin yksi aspekti josta hifimaailmassa on tapeltu vuosikymmeniä – onko vinyyli parempi kuin CD vai toisinpäin. Itse kuulun niihin jotka uskovat että digitaalinen on ylivoimainen äänenlaadullisesti ja teknisesti mitattuna. Levyt äänitetään, miksataan ja masteroidaan lähes aina kuitenkin digitaalisesti joten ketju on käynyt jo digitaalisessa muodossa ennen kuin se levylle painetaan joten siitäkin perspektiivistä mitattuna en näe syytä uskoa analogisen maailman autuuteen autenttisimpana mahdollisena kokemuksena.

    Lisäksi digitaalisessa muodossa olevat levyt antavat paljon enemmän potentiaalisia etuja oikein käytettynä – kuten vaikkapa laajempi mahdollinen dynaaminen alue, erottelevampi stereokuva jne. Samoin koneella oleva musiikki ei naarmutu, ei rahise, ei poksu ja on kerta toisensa jälkeen yhtä hyvän kuuloinen. Ihmiskorva ei erota niin korkeita taajuuksia mihin tavallinen CD-levykin jo kykenee joten sekään ei käy itselleni argumenttina miksi vinyyli olisi ylivoimainen äänenlaadullisesti.

    Tästä kulmasta miettien voi kysyä onko vinyyleissä todellakaan mitään järkeä, mutta vastaus on itselleni siltikin on, ehdottomasti. Musiikissa ei itelleni ole kuunnellessa kyse teknisestä erinomaisuudesta ja matematiikasta, desibelien mittauksista ja taajuuskäyrien katselemisesta (vaikka nämä kiehtovia asioita ovatkin), vaan subjektiivisesta kokemukseta jonka ainoa tarkoitus on tuottaa nautintoa ja hyvää mieltä tavalla tai toisella, syystä tai toisesta johtuen. Vinyyli onnistuu siinä ainakin itselleni erinomaisesti.

    Samoin äänenlaadullisesti vinyyli voi kuulostaa paremmalta. Syynä tähän on tietenkin se, että paremmalta kuulostaminen on puhtaasti subjektiivinen kokemus. Vinyyleiden ja CD:iden masteroinnit ovat erilaisia ja niissä tulee varmasti eroja myöskin miksi levyt kuulostavat erilaiselta eri mediassa. Lisäksi loppupeleissä asialla ei ole yhtään mitään merkitystä. Jos joku nauttii enemmän vinyyleiden soundista ja pitää sitä parempana ja toisen mielestä CD ja high resolution filet kuulostavat paremmalta, entä sitten? Mitä väliä, eikö tärkeintä ole se musiikki ja siitä nauttiminen eikä se minkä kautta sitä kuuntelee?

    Muutaman päivän ahkeran kuuntelun jälkeen uskallan jo omalta kohdaltani sanoa että jatkossa tulen ostamaan hyvinkin paljon vinyyleitä.

  • Kokeilussa: GoPro Mic Stand Mount

    GoPro kiinni mikrofonitelineessä Zoom H4n vierellään

    Jokunen tovi takaperin kävin hakemassa Rajalalta GoPro-kameralle adapterin jolla actionkameran saa kiinnitettyä tavalliseen mikrofonijalustaan. Toki itselläni on käytössä mikrofonijalustan päädyssä myös kuvassa näkyvä välikappale jolla jalustaan saa yhtäaikaisesti kiinni kaksi haluamaansa vekotinta, mutta kyseisessä välipalikassa on siis myöskin normaalit mikrofonijalustan kiinnitykset.

    Mic Stand Mount tuntuu olevan jostain syystä joko vähemmän kysytty tai huonommalla saatavuudella varustettu lisäosa GoPron laajassa lisäosakokoelmassa sillä Rajalallakaan ei tätä suoraan ollut keskustan liikkeessä. Myöskään Verkkokaupalla tuotetta ei ollut suoraan hyllyssä eikä sen enempää Teknisk Magasinetillä joten pari päivää osan tuloa Espoon Rajalalta sai odottaa (tai vaihtoehtoisesti olisi voinut mennä sinne itse sen hakemaan). Koska en ollut kiireessä tämän kanssa tilasin tuotteen keskustaan.

    Adapteri on kaikessa yksinkertaisuudessaan juuri niin yksinkertainen kuin sen odottaakin olevan ja se on yhtä jämäkän oloinen kuin muutkin GoPron lisävarusteet yleensä ovat. Adapterissa on mukana pohjassa myös ruuvi jolla sen saa sopimaan molempiin yleisesti käytössä oleviin kierrekokoihin.

    Kiinnitys on varsin tavallinen

    Kameran kiinnittäminen itse tähän pulikkaan vaatii GoPron myyntipaketissa mukana tulleet osat eli kotelon, jalustaosan jossa kamera on kiinni ostaessa sekä mukana tulleen ruuvin. Kamera heitetään koteloon ja adapteri laitetaan siihen kiinni jonka jälkeen kameran voi tuupata Mic Stand Mountiin liu’uttamalla.

    Tuotetta myytiin 38 euron hinnalla, mutta kätevyyden huomioon ottaen se vaikuttaa ehdottomasti hintansa arvoiselta – etenkään mikäli haluaa yksikseen kuvailla ja saada kameran sijoiteltua sellaisiinkin paikkoihin missä ei satu olemaan sopivalla korkeudella olevaa tasoa jonka päälle kameran voisi sijoittaa.

    Tämä yhdistettynä ensimmäisessä kuvassa nähtyyn König & Meyersin Microphone Bariin on mitä kätevin kombinaatio saada helposti videoitua siten että myös Zoom H4n:llä tehtävä parempilaatuinen äänitys tulee hoidettua siinä samalla kun ei tarvitse sijoittelua ja säätämistä erikseen hoitaa äänityslaitteellekaan.

  • Logic Pro X ja puuttuvien plugareiden arvoitus

    Korgin ja Toontrackin plugarit löytyivät vihdoin takaisin

    TL;DR – Jos plugarit ei näy asennuksen jälkeen Logic Pro X:ssä etsi ne /Library/Audio/Plug-Ins/Components hakemistosta, siirrä ne sieltä pois vaikka työpöydälle, buuttaa kone, buuttaamisen jälkeen raahaa ja pudota ne takaisin samaan hakemistoon. Käynnistä Logic jonka jälkeen plugareiden pitäisi tulla näkyviin.

    Kuten jotkut saattavat tietää käytän biisieni tekemiseen lähes poikkeuksetta Applen Logic Pro X -nimistä DAWia. Logic on ollut käytössäni jo vuosikausia, varmaankin jostain 2010-2012 lähtien eikä sen käytön lopettamiselle ole ollut mitään syytä sillä vielä tänäkin päivänä tuote on nimensä mukaisesti looginen ja sitä myöten miellyttävä käyttää.

    Kotonani olevien mäkkien uusimisen myötä (näistä tulee myöhemmin erillisiä postauksia) oli tietenkin kaikki tarvittavat softat sekä plugarit asennettava uudestaan kummallekin koneelle. Normaalisti Logicin kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa uusien plugareiden kanssa, mutta jostain syystä uusimmassa OSX Yosemitessa Korgin ja Toontrackin plugarit eivät tulleet näkyviin Logicissa lainkaan EZMix-pluginia lukuunottamatta.

    Ongelma ilmeni niin MacBook Prolla kuin myös Mac Minillä joten kyseessä ei ollut vain hetkellinen bugi vaan selkeästi yhteinen ongelma näiden plugareiden, käyttöjärjestelmän, Logicin nykyisen version tai joidenkin näistä muodostettavien erilaisten kombinaatioiden kanssa.

    Asiaa joutui jonkin verran tutkimaan ja selvittämään mutta vihdoin Toontrackin forumeilta löysin ratkaisun ongelmaan. Käytännössä koneen juurihakemiston Librarystä hakemistosta Audio/Plug-Ins/Components pitää käydä siirtämässä nuo ongelmalliset pluginit pois, buutata kone ja sen jälkeen siirtää ne takaisin oikealle paikalleen ja käynnistää Logic uudemman kerran. Tämän jälkeen kaikki plugarit tuntuivat tulevan takaisin.

    Tärkeää tässä on huomata että plugarit EIVÄT ole käyttäjän omassa Library-hakemistossa vaan suoraan kovalevyn juuressa sijaitsevassa Library-hakemistossa!

    Libraryyn pääsee mäkeissä Finderin kautta menemällä valikosta kohtaan Siirry jonka alta löytyy kohta Siirry kansioon… tai vaihtoehtoisesti painamalla Shift + Cmd + G ja kirjoittamalla aukeavaan ikkunaan tekstiksi /Library/Audio/Plug-Ins/Components jonka jälkeen Finder menee kyseiseen hakemistoon kun painaa Siirry -painiketta kyseisessä dialogissa.

    Finderissä voi Libraryyn hypätä vaikka tätä kautta

    Oikeassa hakemistossa ollessa voi ongelmalliset komponentit raahata ja pudottaa jonnekin muuhun hakemistoon, vaikka työpöydälle. Tämän jälkeen ne pitää poistaa tuosta hakemistosta sillä ne eivät oletuksena poistu tuosta kansiosta niitä pois raahattessa! Käytännössä siis valittujen tiedostojen kohdalla painaa Cmd + Backspace jolla normaalistikin poistetaan tiedostoja.

    Tiedostojen poiston jälkeen buutataan kone ja buutin jälkeen raahataan nuo äsken pois raahatut tiedostot takaisin oikeaan hakemistoon ja käynnistetään Logic Pro X jonka jälkeen plugareiden pitäisi tulla näkyviin.

    Koetin tätä kahdella eri koneella ja kummassakin prosessi toimi samalla tapaa ongelmitta joten toivon mukaan jollakin muullakin mikäli ongelmia ilmenee.

  • Blogissa vihdoin HTTPS!

    Kuten tarkkasilmäisimmät ovat saattanut havaita on blogi nykyään HTTPS eikä enää HTTP, sillä tiistaina sain aikaiseksi laittaa Let’s Encryptillä palvelimelle sertifikaatin.

    Laitoin myös HTTP:n siirtymään samalla automaattisesti HTTPS:ään joten mikäli jotain ongelmia sivulla tulee sivujen tai postauksien latautumisen kanssa niin laittakaa ihmeessä mailia osoitteeseen aleksi.rasanen@runosydan.net tai heittäkää tähän blogiin kommenttia niin tiedän tutkailla josko jotain on mennyt pieleen.

    Käytännössä siis kun tänne blogiin tulee osoitteeseen https://aleksinblogi.net/wordpress ohjautuu sivusto automaattisesti osoitteeseen https://aleksinblogi.net/wordpress. Jos taas kirjoitat vain selaimeesi aleksinblogi.net tai selain ehdottaa lopun kun kirjoitat pari ensimmäistä kirjainta niin se on aikaisemmin ollut muotoa HTTP eikä HTTPS, jatkossa tämän muutoksen pitäisi tapahtua automaattisesti.

    Mitä eroa sitten näillä on? HTTP on suojaamaton protokolla, HTTPS on suojattu. Tavan käyttäjälle tämän sivun osalta asialla ei ole lukijalle juurikaan merkitystä, mutta lähtökohtaisesti on hyvä että myös tällaiset ei-niin-kriittisetkin sivut olisivat suojattuja. 

  • Järjetöntä spämmäystä blogissa

    Viime viikon puolella havaitsin blogissani järjetöntä hidastelua. Sivulataukset eivät toimineet kunnolla, kuvat ei menneet palvelimelle aina perille ja muutenkin koko sivusto takkuili. Menin tutkimaan ongelmaa palvelimelta ja havaitsin aivan järjettömän määrän latauksia yhdestä IP-osoitteesta jotka kaikki kohdistuivat WordPressin XML-RPC osoitteeseen. Sivulatauksia tuli useita kymmeniä sekunnissa joten kyseessä oli luultavasti satunnainen palvelunestohyökkäys.

    Jotta tästä postauksesta olisi jollekin mahdollisesti jotain hyötyä voisin avata hieman kuinka ongelmaa lähdin selvitämään ja korjaamaan.

    Ongelman selvittely

    1) Kirjauduin palvelimelle ja katsoin avoimet prosessit komennolla top. Havaitsin että apache2-prosesseja oli aivan järjetön määrä siihen mitä niitä on normaalisti palvelimella. Normaalisti näitä on alle 5, nyt niitä oli kymmenittäin.
    2) Koetin ensialkuun vain restartata Apachen siltä varuilta että jokin prosessi olisi vain jäänyt jumiin. Pian Apachen restartin jälkeen ongelma ilmeni uudelleen joten lisäselvittelyä joutui tekemään.
    3) Listasin avoimet yhteydet komennolla netstat jolloin näin että yhdestä IP-osoitteesta tulee paljon yhteyksiä.
    4) Tarkistin Apachen logeista onko siellä mitään ihmeellistä ja havaitsin että tuosta osoitteesta tulee koko ajan POST-requesteja osoitteeseen /xmlrpc.php

    Ongelman korjaaminen
    1) Droppasin kyseisen IP:n kokonaan Linuxin palomuurilla
    iptables -A INPUT -s 255.255.255.255 -j DROP jossa tietenkin 255.255.255.255 tilalle on vaihdettu oikea IP-osoite, eli se mistä tuhoton määrä requesteja tuli
    2) Lisäsin tämän jälkeen myös .htaccess-tiedostossa koko XML-RPC:n blokkiin jo Apachen puolelta jatkoa ajatellen.

    Tarkemmin tietoa Linuxin palomuurilla IP:n blokkaamisesta ja unblokkaamisesta löytää mm. täältä. Lisätietoja WordPressin XML-RPC:n blokkaamisesta löytyy vastaavasti täältä.

    Jatkotoimenpiteet

    Selvitin myös kyseisen IP-osoitteen palveluntarjoajan ja olin yhteydessä heidän yhteyshenkilöihin ja infosin heitä tahallisesta verkkohäirinnästä heidän verkossaan ja pyysin heitä olemaan yhteydessä tuon IP-osoitteen omistajaan että lopettaa kyseisen toiminnan.

    Moral of the story – loppuu se perseily. Mikäli siis aikomuksena on tehdä palvelunestohyökkäystä ja satut summassa valikoimaan tämän blogin tulen jatkossakin tekemään teknisiä toimenpiteitä ongelman selvittämiseksi ja toki tulen myös jatkossakin ei-teknisesti hoitamaan yhteydenotot operaattoreille ja palveluntarjoajille joiden verkosta häirintää tapahtuu joten script-kiddieiden ja muiden nyyppien kannattaa suosiolla unohtaa kyseinen toiminta, sillä siitä voi tulla seuraamuksiakin 😉